dinsdag 28 oktober 2014

Feedback op andermans instructiefilm (herkansing)




Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:

Vertelpantomime

Deze film is gemaakt door de volgende studenten:

Irene, Lotte, Laurie, Kine.

De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen


Onvoldoende

Voldoende

  Goed

x

Motivatie:




 Er wordt goed uitgelegd hoe je het wel en niet moet doen. Zo weet je waar je precies op moet letten.

Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen

Onvoldoende

Voldoende

goed
x

Motivatie:

De stappen worden duidelijk uitgelegd. Op deze manier kan je het goed volgen en wordt het duidelijk hoe je de les moet geven. Ook in welke volgorde het moet is duidelijk. 

In de film is de onderstaande informatie verwerkt:

  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
          Motivatie: 

Onvoldoende














Er wordt verteld wat je moet voorbereiden, ook wordt er een leuke tip gegeven. Goede ideeën worden gegeven, onderbouw meedoen en bovenbouw hoeft dat niet meer. 

Voldoende




x










Goed


X





x


x

x








In de film is de onderstaande informatie verwerkt

  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.

Onvoldoende






Als het goed is staat alles er in. Hier heb ik weinig op aan te merken. Het gaat wel behoorlijk snel, omdat je het filmpje ook niet op pauze kan zetten is dit lastig te volgen. 

Voldoende








Goed




x

x
x

x

Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen eenrol. 

Onvoldoende

Voldoende

Goed

x
Iedere deelnemer speelt een rol in het filmpje. Goed verdeeld!

In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:

  • De werkvorm-in-werking-scene

Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.

  • De detail-scenes

In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.


Onvoldoende













Er wordt uitgebeeld met en zonder geluid hoe het vertelpantomime moet. Geen boek voor je hoofd houden als je het verhaal verteld, is een goed detail.

Voldoende


goed
x
x

De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.

Onvoldoende

Voldoende

Goed

   x
Toen ik het filmpje keek, ben ik niet snel afgehaakt. Het was interessant om te bekijken. 

De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.

Ja/Nee








Geen opmerkingen:

Een reactie posten